I starten av juni arrangerte elever fra Selbu videregående «Livsglededag for eldre» på Kvellohaugen. Eldre og unge samlet seg rundt gapahuken i strålende sol, mens Langli´s sto for de musikalske tonene.


Skjermdump: https://nearadio.no/

Samarbeidsprosjekt

Elever fra helse- og barne og ungdomsarbeiderfag sto for arrangementet som var et samarbeidsprosjekt med Frivilligsentralen, Selbu Pensjonistforening, Sjøvoll & Kvellohaugen Vel. Vafler med syltetøy og rømme gikk ned på høykant for både unge og eldre. Pandemien har ført til færre arrangementer og dermed også mer ensomhet for både unge og eldre. Pensjonist Morunn Flatås er svært takknemlig for å få mulighet til å delta på denne livsglededagen.

Les full artikkel på nearadio.no

 

Livsgledepedagogikk

Livsgledepedagogikk kan forklares som praksisnær opplæring i direkte møte med eldre gjennom trivselsskapende aktiviteter. Vi bygger på læreplanens mål, både i programfag og yrkesfaglig fordyping. Vi ser effekter som forsterket læring av teoriundervisning, større tverrfaglig forståelse av yrkesfag og økt yrkesfaglig kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og holdninger). Den største vinningen er allikevel den opplevde livsgleden for både unge og eldre.

Å lære gjennom livsgledepraktiske oppgaver stimulerer kreativiteten, og gir elevene følelsen av å gjøre noe meningsfullt. Lærere melder ofte om at elever føler mestring og får verdifull anerkjennelse, både fra eldre og ansatte i eldreomsorgen. Alt dette påvirker elevenes selvfølelse i positiv retning, noe som igjen er bra for læringsevnen. Du kan lese mer på: https://livsgledeforeldre.no/vart-arbeid/videregaende-skoler.