Elevene ved helse- og oppvekstfag ved Rosthaug vgs har nå hatt sitt første år med livsgledeaktiviteter. Elevene har planlagt og gjennomført aktiviteter nesten hver fredag gjennom hele skoleåret. Dette til stor glede for beboerne og elevene, samt de ansatte ved sykehjemmet. Nedenfor er noen utklipp fra elevenes rapporter om året som har gått.

Janne og Guro forteller om masse artige aktiviteter

Hver fredag har vi vært en timestid på Furulund, og hver gang har vi hatt ulike aktiviteter. Vi har for eksempel hatt ballongleik, spilt kort og brettspill, hatt allsang, lagd rebus, bakt scones og stekt vafler til dem, lagd smoothie og hatt håndstell. Av alle aktivitetene, syns vi at håndstell ble best mottatt. De syns det var kjempekoselig å bli skjemt litt bort, og få lakket neglene sine i knalle farger. Det var også en glimrende mulighet til å få snakket med dem og bli enda bedre kjent.

Nye kunnskaper og ferdigheter
Ved å være med på Livsglede for eldre har vi vokst mye. Vi har fått innblikk i hvordan det er å jobbe på eldrehjem, men også lært mye om mennesker og hvordan vi skal behandle andre. Alt det vi har lært om i KOSA om kommunikasjon, samarbeid, empati, menneskesyn og selvbestemmelse, har vi hatt stor nytte av å lære. På sykehjemmet har vi fått testet ut alt dette i praksis. Vi syns begge vi har blitt flinkere til å snakke og kommunisere med eldre.

Gode minner
Vi har opplevd mye koselig på Furulund. Beboerne tar oss kjempegodt imot, og setter helt klart stor pris på det vi gjør. Fra denne tiden tar vi med oss mange gode minner. Til neste år skal vi begge gå Helsearbeiderfaget, og gleder oss stort til nye erfaringer og fine opplevelser.

Janne, Hanne og Henriette har lært masse nyttig yrkesmessig

I løpet av disse fredagene har vi lært mye nyttig i forhold til det fremtidige yrket vårt. Det har hjulpet oss på veien mot å velge hva vi vil utdanne oss som. Vi har også erfart at fagene vi har henger sammen ellers i hverdagen og yrkesmessig. Vi har tre programfag gjennom hele uken. Det vi lærer i disse fagene bruker vi på Modumheimen. I faget kommunikasjon og samhandling lærer vi hvordan vi skal bruke kommunikasjon i praksis. I yrkesutøvelse lærer vi om omsorg, service og etikk. Vi lærer også om regler og rettigheter. I helsefremmende arbeid lærer vi om kosthold, bevegelse, kroppen generelt og hygiene. All kunnskapen vi får fra disse fagene bruker vi, når vi har «Livsglede for eldre».

Etter dette skoleåret med livsglede for eldre sitter vi igjen med en god følelse om stiftelsen og tenker at dette er en god mulighet for ungdommer å komme nærmere de eldre, samtidig som de eldre får gleder og variasjon i hverdagen. Vi har også lært hvor lite som skal til for å skape trivsel, glede og velvære for de eldre. Uten denne muligheten hadde vi ikke opplevd alle smilene vi møter hver gang vi kommer inn døra og all positiviteten de gir oss tilbake. Man merker at de setter pris på at vi kommer.