Helse- og oppvekstfag ved Verdal videregående skole er jevnlig på besøk på Verdal bo- og helsetun. Helsefagarbeider-klassen er der også hvert år i praksis. Skolen har vært en livsgledeskole siden 2009 og lærere ved skolen underviser i Livsgledepedagogikk slik at elevene er godt kjent med hva som kan gi livsglede for beboerne på institusjonen, samtidig som elevene får praktisert det de lærer om i klasserommet. Det blir selvsagt også mye livsglede i retur for både elever og lærere.

Nylig har vi mottatt en rapport fra skoleårets siste besøk på Verdal bo- og helsetun. Les hva elevene skriver her:

Torsdag 14.juni var vi som til neste år skal gå helsefagarbeider, på Verdal Bo- og Helsetun. Hensikten med denne visitten var å forberede oss på neste års praksis. Vi ble møtt av elevene som har praksis der nå, og ble inndelt i grupper på forskjellige avdelinger.

 

På Heimtun, avdelinga med pasientene med demens, ordnet vi to rom. Vi skiftet på senga og vasket badet. Det var lærerikt å få gjort det i praksis, og det var fint at 2hos-elevene var lærere. Kløvertun og Blåtun er de to andre avdelingene. Der gjennomførte vi det samme som på Heimtun, men der var brukerne inne på rommene. Vi hadde fokus på hygiene, med hanskebruk og stellefrakk under oppreing av seng. Da vi var ferdig var brukerne veldig fornøyde og vi fikk skryt for det vi hadde gjort.

 

Brukermedvirkning var også viktig. Brukerne fikk fortelle hvordan de ønsket å ha det inne på rommet, og noen deltok også på stellet. Det er viktig for å opprettholde brukerens evne til å gjennomføre slikt arbeid selv. Dette gir mestringsfølelse og livsglede. Når rommet blir slik man ønsker blir det også bedre for bruker og være der.

 

Det var en lærerik opplevelse for alle, både oss, brukerne og 2hos-elevene. Ikke bare fikk vi gjøre det vi har lært i praksis, men vi fikk også oppleve fornøyde brukere!