Helt siden 2009 har Verdal videregående skole vært en livsgledeskole og brukt livsgledepedagoikk ved helse- og oppvekstfag. Livsgledepedagogikk kan forklares som praksisnær opplæring i direkte møte med eldre gjennom trivselsskapende aktiviteter. Det bygger på læreplanens mål, både i programfag og yrkesfaglig fordyping.
Jevnlig sender lærerne og elevene rapporter (helt frivillig) til Livsglede for Eldre og forteller om det de opplever og hva de lærer av å jevnlig besøke beboerne ved livsgledehjemmet Verdal bo- og helsetun som ligger i nærheten av skolen.
– Vi i klasse 2HEA ved Verdal vgs har i dag vært på Verdal bo- og helsetun og arrangert et livsglede for eldre prosjekt i aktivitetsavdelingen. I forveien så hadde vi planlagt av vi skulle synge sanger til beboerne samt ha allsang sammen med de. Vi planla også å lese avis for dem samt lese opp noen dikt for dem. I tillegg skulle vi også stå for kaffe og kaker servering.
– Vi elevene i 2HEA opplevde dette som gøy og meningsfullt og at beboerne koste seg veldig sammen med oss denne morgenen. Når vi kom dit så spredde vi oss og satte oss ned sammen med beboerne og slo av en prat. Etter hvert begynte vi å servere kaffe og kaker som vi alle samarbeidet om å få ut til beboerne. Etter dette så gikk to elever fram og leste avisen framom alle beboerne så de skulle få høre litt om lokale nyheter og generelle nyheter rundt om i Trøndelag. Deretter leste en elev opp ett vår-dikt og så ble det sang og allsang. Etter dette satte vi oss ned sammen med beboerne og snakket og koste oss sammen. Til slutt avsluttet vi med 2 dikt til, samt at vi tok noen flere sanger som alle beboerne sang med på.
Noen andre elever har sendt oss en beskrivelse av en annen dag på livsgledehjemmet. Elevene har innledningsvis konkretisert hvilke faglige mål de hadde med besøket. Med dette viser elevene at besøket brukes som et pedagogisk verktøy samtidig som de gir beboerne verdifull innhold i hverdagen.
– Å lære gjennom livsgledepraktiske oppgaver stimulerer kreativiteten, og gir elevene følelsen av å gjøre noe meningsfullt. Lærere melder ofte om at elever føler mestring og får verdifull anerkjennelse, både fra eldre og ansatte i eldreomsorgen. Alt dette påvirker elevenes selvfølelse i positiv retning, noe som igjen er bra for læringsevnen, forteller Kari Sofie Iversen, veileder i livsgledepedagogikk i Livsglede for Eldre.
Elevene fra helse- og oppvekst med studiespesialisering skriver:
– Våre mål: 1. Kommunisere med brukerne på en god måte som skaper hverdagsmestring, helse, trivsel og velvære. 2. Ser sammenhengen mellom god kommunikasjon og er bevisst på egen kommunikasjon. 3. Deltar med stort engasjement, og tar ansvar for aktiviteten som er planlagt.
Vi dro til Verdal bo- helsetun, etter avtale med avdelingsleder. Vi skulle steke vaffel sammen med beboerne og resten av klassen. Da vi kom dit var alt lagt klart, som avtalt, og vi kunne bare sette oss ned og begynne stekingen etter at vi hadde fortalt hvem vi var og hvor vi kom fra. Vi fordelte vaffeljernene på to bord og beboerne satt vedsiden av oss. Vi pratet og koste oss mens vaflene ble stekt og spiste etter hvert som de ble klare. Vi tok fram pålegg som syltetøy og rømme. Det var en som ønsket sukker på vaflene så tok frem det etter ønsket. Målet med å sitte sammen med oss når vi stekte var for å få de til å føle at de også tok del i matlagningen og føle hverdagsmestring. Dette var en veldig vellykket stund, fordi alt gikk som det skulle, elevene og beboerne pratet mye og lo sammen. De sa de syntes det var utrolig trivelig at vi tok oss tid til å komme å ønsket å få flere slike.