Hva er Digivenn?

Digivenn er et lavterskel veiledningstilbud der videregåendeelever hjelper eldre med digitale verktøy på lokale møteplasser. Målet er å skape sosiale arenaer på tvers av generasjoner, motvirke ensomhet og øke digital hverdagskompetanse og helsekompetanse. Veiledningen er knyttet til elevenes læreplanmål, som sikrer en pedagogisk tilnærming.


Digivenn retter seg mot eldre med liten eller ingen digital kompetanse og tilpasser veiledningen etter deres behov. Opplæringen kan inkludere bruk av smarttelefon, nedlasting av apper, nettaviser, BankID og offentlige helsetjenester. Programmet samsvarer med læreplanmål i studieretninger som helse- og oppvekstfag, helsefagarbeider, medier og kommunikasjon, salg, service og reiseliv, og informasjonsteknologi og medieproduksjon.

Oppstart og gjennomføring

Oppstart
Ta gjerne kontakt med oss i Livsglede for Eldre! Vi ønsker å høre fra dere, og hjelper dere med å komme godt i gang. Under finner du likevel tips dersom du vil komme litt i gang:

Finn en aktuell møteplass:
Bruk gjerne en møteplass som er kjent for både seniorene og elevene. Dette kan være bibliotek, skolen, frivilligsentraler, innbyggertorg og aktivitetssenter. Tenk igjennom forhold som kan stimulere eller begrense møtene og avtal nærmere om hvordan gjennomføring kan gjøres med møteplassen.

Rekruttering av seniorer:
Start med å undersøke hvor i kommunen dere finner eldre i målgruppen. På steder som bibliotek, frivilligsentral og innbyggertorg kan det finnes nyttige kontaktpersoner som dere allerede er i kontakt med og har kunnskap om målgruppen. Bruk gjerne disse møteplassene samt frivillig lag/foreninger for å rekruttere seniorer.

Gjennomføring:

? Bruk kjente møteplasser (tenk på at det må være tilgjengelig internett).

? Skolen kan selv velge varighet og hyppighet i møtene og hvor lang perioden med Digivenn-tilbudet skal være. (Vi anbefaler lengde på hver veiledning på 2 timer og helst ukentlig veiledning over en kortere periode på eksempelvis 1 – 1,5mnd). Dette kan tilpasses skolens praksisplan.

? Det kan være lurt med en påmelding for hver gang for å ha oversikt over ca. antall seniorer som kommer, men gjerne åpne for drop-in også.

? Bruk gjerne tid på opplæringsmateriell og arbeidshefter i forkant av veiledning. Under fanene «Verktøy» og «Veiledere» finner du opplæringsmateriell, verktøy og tips.

? Vi ønsker at veiledningstimene skal være en sosial møteplass, og oppfordrer derfor til at det legges inn en pause med kaffe og noe servering slik at elevene og seniorene kan bli godt kjent.

Idèen bak
Digivenn startet som et samarbeidsprosjekt mellom Nord-Gudbrandsdal videregående skole avd. Otta og Nord-Gudbrandsdal regionråd. Den overordnede målsetningen med prosjektet var å skape sosiale møteplasser på tvers av generasjoner, og samtidig øke både de yngre og de eldres digitale hverdags- og helsekompetanse. I prosjektperioden ble det utviklet en opplæringsmodul i KOMP, basert på læreplanmålene på Vg1 helse- og oppvekstfag. Gjennom utprøving og erfaringshenting ble Digivenn ferdigstilt som en opplæringsmodell. Livsglede for Eldre har i samarbeid med Nord-Gudbrandsdal videregående skole avd. Otta og Nord-Gudbrandsdal regionråd jobbet med å videreutvikle Digivenn som opplæringsmodell. Det har resultert i at konseptet nå eies og driftes av Livsglede for Eldre nasjonalt, og er åpent for alle videregående skoler som ønsker det.

Læringsaspektet

Digivenn som opplæringsmodell har ulike læringsaspekt. Det ene er elevens opplæring av den eldre, som krever planlegging, forberedelse og øving på forhånd i tråd med valg av kompetansemål og pedagogisk tilnærming for elevene. Det andre er det sosiale læringsaspektet, som handler om kommunikasjon og samhandling med den eldre. Digivenn kan med andre ord fungere som en fin arena for å jobbe med faglig og sosial læring i sammenheng.

Sosial læring og generasjonsmøter
Læreplanen legger føringer for at skolen skal se faglig og sosial læring i sammenheng, og er tydelig på at sosial læring både skjer i undervisningen og alle andre aktiviteter i skolens regi (Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, udir.no). Sosial læring er med andre ord en viktig del av skolens oppdrag, og handler om å gi eleven øving i å utrykke egne meninger, lære å lytte og utvikle vennskap. Livsglede for Eldre har gjennom mange år erfaring med at relasjonsbygging, utveksling av kunnskap og erfaringer skjer i møter mellom unge og eldre. Når de unge og de eldre samles rundt trivselsskapende aktiviteter, oppstår arenaer der felles erfaringer og opplevelser skaper ny forståelse mellom generasjonene. Disse erfaringene speiler læreplanens beskrivelse av prinsippene for læring, utvikling og danning: “Elevenes identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre.”

Digivenn som undervisningssituasjon
Digitale ferdigheter er i læreplanen beskrevet som en av fem grunnleggende ferdigheter som er gjennomgående for all læring i skolen. Disse er viktig for elevenes faglige kompetanse, læring og faglige forståelse. De er også viktige for utviklingen av elevenes identitet og sosiale relasjoner, og for å kunne delta aktivt i utdanning, arbeid og samfunnsliv (udir.no).
Digivenn kan brukes som øvingssituasjon i flere deler av læreplanen. Ettersom opplæringssituasjonen også er en sosial møteplass, kan fag, verdier, kjerneelement og tverrfaglig tema flettes sammen. Pedagogiske valg vil også være avhengig av hvilke behov de eldre dere kommer i kontakt med har.

Her kan du se noen eksempler på fag og kompetansemål som kan kobles opp mot Digivenn: Fag og kompetansemål

ABC for god psykisk helse

Det teoretiske rammeverket for Digivenn er nyttet til ABC for god psykisk helse. Teorien fremmer å gjøre noe aktivt, gjøre noe sammen og gjøre noe meningsfylt, og skal ha fokus på å fremme god psykisk helse. Digivenn er i tråd med ABC for god psykisk helse på flere måter. Ved å bli en Digivenn, tar elevene aktivt del i å redusere ensomhet blant eldre og bekjempe digitalt utenforskap. Handlingen med å veilede og støtte eldre i bruk av digitale verktøy gir elevene en meningsfull oppgave som bidrar til egen følelse av formål og bety noe for noen andre. Som Digivenn blir elevene en del av et fellesskap som jobber mot et felles mål. Dette fellesskapet kan bidra til å styrke elevenes følelse av tilhørighet og samhandling med andre mennesker, både jevnaldrende og eldre. Gjennom Digivenn forplikter elevene seg til en meningsfull oppgave med å støtte og veilede eldre i bruk av digitale verktøy. Denne forpliktelsen kan styrke deres engasjement og ansvarsfølelse.

Les mer om ABC for god psykisk helse her: ABC for god psykisk helse

Arbeidshefter

Vi har laget arbeidshefter som elevene kan arbeide med i forkant av Digivenn-veiledning eller annen aktivitet sammen med eldre. Arbeidsheftene går på blant annet grunnleggende ferdigheter i kommunikasjon og samhandling, samt hvordan man skal planlegge aktiviteter for seg selv og andre som er meningsfulle for deltakerne.

Arbeidshefte



Last ned gratis

Arbeidshefte



Last ned gratis

Verktøy

Factsplat

Factsplat er en enkel måte å organisere innhold på PC, nettbrett eller smarttelefon. Factsplat er en nettbasert plattform. Plattformen gjør det enklere å strukturere det digitale livet ditt, og navigere til det du trenger, når du trenger det. Sammen med Factsplat lager vi i Livsglede for Eldre egne nettsider til alle skolene som ønsker å starte med Digivenn. Dermed vil lærere og elever få en plattform der alt av opplæringsmateriale, hjelpedokumenter, veiledning og kontaktinformasjon de trenger er samlet. Dette er også en tjeneste de kan hjelpe seniorene med å sette opp, slik at seniorene også får de ressursene de selv bruker samlet på en side.

Nettside: Factsplat

Veileder Kakadu: Oppskrifter for å mestre det digitale

Veiledere

BankID

Veiledere:

Tren deg på innlogging uten å oppgi personlig informasjon her:
  • Nettbanksimulator finner du ved å klikke her.

Her kan du teste om din BankID fungerer:

Helsenorge

Veileder:

 

Komp
  • Komp er en enkel datamaskin med kun én knapp, som er koblet opp til en app på telefonen til brukerens venner og familie. Derfra kan de sende bilder, meldinger og gjennomføre toveis videosamtaler med Komp-brukeren. Det muliggjør enkel og trygg digital kontakt mellom analoge eldre og deres familier.

Dataskolen

Dataskolen er en webbasert opplæringsplattform som kjøres i nettleseren. Digivenn og Dataskolen har inngått et samarbeid hvor målet er at Digivenn sine brukere skal ha en mulighet til å be noen om hjelp når de skal benytte internett på egen hånd etter å ha mottatt veiledning fra en Digivenn.

Veileder Dataskolen

Opplæringsvideo Dataskolen

Amigo

Amigo fra EasyMeeting er et program for videosamtaler tilpasset eldre. Amigo har et enkelt brukergrensesnitt, og kan brukes på alle enheter og operativsystemer.

PDF med informasjon om Amigo

Vi samarbeider med:

Helsedirektoratet

Helsedirektoratet er en viktig samarbeidspartner inn i Digivenn og har stått for finansieringen av utvikling og videreutvikling av prosjektet. Støtten fra Helsedirektoratet gjør at vi kan tilby Digivenn ut til alle videregående skoler i landet og sikre at vi når ut til så mange seniorer som mulig. Videre kan vi jobbe godt sammen med andre samarbeidspartnere for å kunne tilby godt og pedagogisk opplæringsmateriell for elevene og seniorene som deltar, og dermed sikre en god og trygg arena for veiledning. 

Kakadu

Kakadu er en tjeneste som hjelper deg å løse oppgaver på internett og mobil. De tilbyr steg-for-steg oppskrifter som veileder deg gjennom ulike tjenester. Oppskriftene er alltid tilgjengelige, du kan lære i eget tempo og se oppskriften så mange ganger du vil.
Sammen med Kakadu har vi i Livsglede for Eldre utviklet oppskrifter etter forespørsler fra elever og seniorer. Dette er oppskrifter på blant annet opprettholdelse av personvern, nedlastning av apper, og sikring mot svindel. Disse oppskriftene, sammen med alle andre oppskrifter fra Kakadu, er tilgjengelig og gratis for alle på deres nettsider. For mer informasjon om kakadu sine oppskrifter, finn Kakadu under fanen «Veiledere».

Nettside: Kakadu

BankID BankAxept

BankID ble lansert i 2004, og brukes i dag av alle landets banker, det offentlige og av stadig flere virksomheter i ulike bransjer. De norske bankene har utviklet BankID i samarbeid, og det er bankene som gjør kundekontroll og gir ut BankID til personkunder. Mange seniorer synes det er utfordrende å benytte BankID som innlogging. Derfor er det viktig at vi i Livsglede for Eldre legger til rette for opplæring på dette gjennom Digivenn. Sammen med BankID og Kakadu, kan vi tilby brukerne våre oppskrifter på BankID gjennom Kakadu sin plattform. Videre benytter vi nettbanksimulator for å trene personsikkert på innlogging. Dette er et viktig samarbeid for å trygge elever og seniorer i bruk av BankID. For mer informasjon om BankID sine veiledere, finn BankID under fanen «Veiledere».

Nettside: BankID

Veileder: BankID – Kakadu

Komp

Komp er en enkel datamaskin med kun én knapp, som er koblet opp til en app på telefonen til brukerens venner og familie. Derfra kan de sende bilder, meldinger og gjennomføre toveis videosamtaler med Komp-brukeren. Det muliggjør enkel og trygg digital kontakt mellom analoge eldre og deres familier. Gjennom Digivenn ble Komp brukt som digitalt verktøy i piloten i Nord-Gudbrandsdal og i ettertid har Livsglede for Eldre inngått samarbeid med Komp.
Seniorer som har lyst til å teste Komp som verktøy gjennom Digivenn har mulighet til å låne en komp gratis i 3 måneder. Når prøveperioden har gått ut kan man enten levere den tilbake eller kjøpe den ut. Vi har også oppskrifter for elevene slik at de kan lære bort hvordan Komp skal brukes, disse finner dere under fanen «veiledere».

Nettside: Komp

Factsplat

Factsplat er en enkel måte å organisere innhold på PC, nettbrett eller smarttelefon. Factsplat er en nettbasert plattform utviklet av Metaito, en startup fra Trondheim, med støtte fra Norges Forskningsråd, NTNU, 6AM Accelerator og T:Lab. Plattformen gjør det enklere å strukturere det digitale livet ditt, og navigere til det du trenger, når du trenger det. Sammen med Factsplat lager vi i Livsglede for Eldre egne nettsider til alle skolene som ønsker å starte med Digivenn. Dermed vil lærere og elever få en plattform der alt av opplæringsmateriale, hjelpedokumenter, veiledning og kontaktinformasjon de trenger er samlet. Dette er også en tjeneste de kan hjelpe seniorene med å sette opp, slik at seniorene også får de ressursene de selv bruker samlet på en side. Steg-for-steg veiledere på dette ligger på kakadu sin hjemmeside til fri bruk. 

Nettside: Factsplat

Norsk helsenett

Norsk helsenett er et IKT-selskap som leverer digitale tjenester og infrastruktur til helsesektoren, blant annet Helsenorge. Helsenorge er inngangen til offentlige helse- og omsorgstjenester på nett for alle innbyggere i Norge. Mange helseaktører har tatt i bruk Helsenorge for å samhandle digitalt med innbyggerne og gi dem tilgang til sin egen helseinformasjon. Derfor er det viktig at seniorene har god kunnskap om hvordan de skal kunne bruke denne nettjenesten. Norsk helsenett har utviklet en pdf-veileder som er tilgjengelig gjennom Digivenn. Dette er viktig for å kunne bidra til økt helsekompetanse til seniorene. Veilederen kan også lastes ned og brukes av seniorene etter endt veiledning. For mer informasjon om veilederen, finn Helsenorge under fanen «Veiledere».

Interkommunalt politisk råd

Interkommunalt politisk råd Nord-Gudbrandsdal står bak ideen om Digivenn sammen med Nord-Gudbrandsdal videregående skole avd Otta. Prosjektet startet opp som et veiledningstilbud under pandemien i 2021. Det ble stor interesse rundt Digivenn og prosjektet ble et samarbeidsprosjekt mellom regionrådet, skolen, frivilligheten og andre regionale samarbeidspartnere. Livsglede for Eldre gikk etter hvert inn i samarbeid med Interkommunalt politisk råd og Helsedirektoratet, og drev konseptet sammen en periode, før Livsglede for Eldre til slutt overtok eierskap i 2023 for å ta Digivenn nasjonalt.  

Dataskolen

Dataskolen er en webbasert opplæringsplattform. Tjenesten vil tilby brukerne mulighet til å be om hjelp fra en menneskelig instruktør, når som helst. Ved hjelp av «samsurfing» i deres applikasjon trenger ikke brukeren å forlate hjemmet eller vente på hjelp. Ingen installasjon, innstillinger, oppdateringer eller betalingskort er nødvendig og maskering av sensitiv informasjon som BankID, personnummer og personalia sørger for at denne informasjonen skjules for Dataskolens lærere. Digivenn og Dataskolen har inngått et samarbeid hvor målet er at Digivenn sine brukere skal ha en mulighet til å be noen om hjelp når de skal benytte internett på egen hånd etter å ha mottatt veiledning fra en Digivenn. Digivenn sine brukere får 30 dager gratis prøveperiode. For mer informasjon finn Dataskolen under vår fane «Veiledere».

Nettside: Dataskolen

Easymeeting

Amigo fra Easymeeting er et program for videosamtaler tilpasset eldre. Amigo har et enkelt brukergrensesnitt, og kan brukes på alle enheter og operativsystemer.

 Nettside: EasyMeeting

Kontaktpersoner:

Siri Bjerkan

Prosjektleder

Mobil:
480 29 577
E-post:
Siri@livsgledeforeldre.no

Ine-Sofie Kristiansen

Rådgiver

Mobil:
922 27 647
E-post:
Ine-Sofie@livsgledeforeldre.no

Ingunn Feragen Sigstad

Veileder

Mobil:
926 63 454
E-post:
Ingunn@livsgledeforeldre.no

Linda Fahle-Johansen

Fagleder

Mobil:
992 26 469
E-post:
Linda@livsgledeforeldre.no

klikk på knappen nedenfor og finn et tidspunkt som passer for et uformelt Teams-møte med oss.

ABC Livet ut

ABC Livet ut

Livsglede for eldre jobber bevisst med ABC og lager generasjonsmøter med ABC som grunnlag. De har også utviklet et arbeidshefte i skoler, som er blitt veldig populært. Siri Bjerkan er rådgiver og pådriver. ABC-aktiviteter Vi har jo på sett og vis drevet med...

E-post: digivenn@livsgledeforeldre.no
Sentralbord: 934 98 500 (man-fre kl. 8-16)

Trondheim: Kjøpmannsgata 50, 7010 Trondheim
Oslo: Karl Johans gate 19, 0159 Oslo

Org. nr: 991 324 518
© 2005-2020 Livsglede for Eldre